www.superzoznam.sk Ankety, návštěvní knihy, mailformy, počítadla a CHAT pro Váš web

Všetko sa začalo v roku 1990, kedy Liam Howlett navštívil vydavateľstvo XL Recordings so svojou demo kazetou na ktorej bolo desiať skladieb, ktoré nahral doma vo svojej izbe. Po objavení jednotnosti a vzrušenia okolo rave scény, prichádza Liam s vlastným poňatím hip-hopu a zároveň opúšťa jeho vlastnú hip-hop kapelu Cut To Kill aby sa mohol koncentrovať len na svoju vlastnú hard dance music. Čoskoro začal produkovať surové a ostré tracky inšpirujúc sa tou najtvrdšou odnožou undergroundovej tanečnej scény (Joey Beltram, Meat Beat Manifesto). Tvrdé a surové zvuky kombinoval s rýchlym hip-hopom, breakbeatmi, ktoré boli navyše dostatočne inovatívne a vzrušujúce zároveň takže mu zaručovali nečakanú vysokú predajnosť. Až štyri skladby zo spomínanej demo kazety sa dostali priamo na prvý singel The Prodigy. "What Evil Lurks" bol vo februári 1991 vydaný iba na vinyle a predalo sa ho neuveriteľných 7000 kópií. Takto sa dostali The Prodigy do povedomia dovtedy "znudených" priaznivcov undergroundu. Tieto udalosti naznačovali sľubnú budúcnosť neznámych The Prodigy. Ďalší singel a všetko čo sa odohrávalo okolo jeho vydania bol už iný príbeh.

"Charly" bola nahrávka, ktorá vyšmarila The Prodigy z undergroundovej rave scény priamo do Top 3. Všetci ju veľmi dobre poznali už niekoľko mesiacov pred tým ako oficiálne vyšla a z obchodov sa vytratila rýchlejšie ako do nich prišla. Ako to už býva, mnohí začali kopírovať nový štýl za účelom zvýšenia predajnosti. V nových skladbách sa čoraz častejšie objavujú breakbeaty, nová eufória , energia, zmysel pre humor, množstvo parties ktorých sa zúčastňovali tisíce mladých ľudí v tých najbizarnejších kluboch. Vznikol rave, ktorý teraz znel ako špinavé slovo a ktorý bol najväčšou a najlepšou vecou v britskej kultúre od čias punk rocku.

The Prodigy sú traja blázni: ľúbezne sa tackajúci Leeroy, podpaľačský Maxim a na prvý pohľad šialený Keith. Ich svojský prejav je asi ťažko porovnateľný s niekým iným. Kapela si veľmi rýchlo vybudovala silnú základňu fanúšikov na rave scéne. Boli to práve oni, ktorí posunuli singel Charly do Top Ten, potom ako bol oficiálne vydaný a urobil z The Prodigy hlavný prúd. Navzdory rôznym posmeškom prichádzajúcich z tlače sa The Prodigy stávajú komerčne veľmi úspešnou kapelou. Časopis Mixmag famózne na svojej titulnej strane uverejnil fotku Liama s priloženou pištoľou k jeho hlave nad ktorým stál titulok "Did Charly Kill Rave". Prišiel aj obrovský úspech nahrávok "Everybody In The Place", "Fire", "Out Of Space" a "Wind It Up", ktoré bodovali vo všetkých známych rebríčkoch. Album "Experience" bol vlastne hymna za hymnou a otočil všetko hore nohami. Nasledovali zlaté týždne, počas ktorých skladby z tohoto albumu zotrvali v Top 40 neuveriteľných 25 týždňov.

Predstavitelia progressive house a intelligent techno sa začali uberať smerom rýchlejších a čoraz temnejších breakbeatov. V tom istom čase sa Liam cítil byť už znudený rave hymnami a bol si istý tým, že ak niečo nezmení, pôjdu The Prodigy dolu. Prišiel čas na zmenu.

Liam začína ťahať The Prodigy úplne iným smerom. Už ho unavuje bodovať v rebríčkoch. Začína počúvať Nirvanu, Smashing Pumpkins a The Red Hot Chilli Peppers, pozorne na festivaloch sleduje intenzitu a energiu live vystúpení Rage Against The Machine a Biohazard. The Prodigy začína reflektovať na nové vplyvy a odráža sa to aj v ich ďalšej tvorbe. Prelomovou nahrávkou bola "One Love", ktorá sa predstavila vrámci anonymného white labelu "Earthbound". Nájdeme tu slučku tribal house music s pokrivenými bicími. Nahrávka sa ujala aj navzdory tomu, že málokto vedel kto ju vyrobil. A keď v lete roku 1993 vyšla pod hlavičkou The Prodigy, okamžite sa podobne ako nahrávky predtým usadila na popredných miestach rebríčkov. "One Love" bola dôležitou prekážkou a skúškou zároveň, ktorá mala naznačiť ako sa budú správať fanúšikovia v prípade, že The Prodigy prídu s niečím úplne novým. Odteraz sú ich nahrávky ešte vyzývavejšie a úspešnejšie.

Prešlo 12 mesiacov po vydaní "One Love", ktoré boli obdobím ticha zo strany The Prodigy. Liam bol zaneprázdnený vyčerpávajúcou prácou v štúdiu. Ako už mnohí tušíte, pracoval na albume "Music For The Jilted Generation", ktorý bol už druhým v poradí. Bolo to ticho pred búrkou, ktorá sa prihnala s veľmi progresívnym singlom "No Good (Start The Dance)". S otvorenými ústami som aj ja počúval túto kombináciu úderov kladív, bicích, neuveriteľne napnutej basovej linky a revúcich strojových zvukov. Nahrávka zotrvala sedem týždňov v Top Ten, pričom najlepšie sa umiestnila na 4. pozícii. Naznačila v akom duchu sa bude niesť celý album.

Album "Music For The Jilted Generation" bol vydaný v júli roku 1994. Umiestnil sa rovno na prvej priečke ani nie týždeň odo dňa kedy vyšiel. The Prodigy zožínajú priaznivú kritiku hudobnej tlače a sú nominovaní na prestížnu Mercury Music Prize. Onedlho vychádza temný mix singlu "Voodoo People" na ktorom sa podieľali aj Dust Brothers (neskôr viac známi ako Chemical Brothers) a za ním singel "Poison", ktorý sa nesie v duchu downtempo hip-hop instrumental. Oba single sa umiestňujú opäť vysoko.

Vystúpenie v Glastonbury urobilo The Prodigy najlepšou live skupinou v krajine. Keithova sčasti vyholená hlava a exotický kostým ho robil doslova fotogenickým. Maxim s mačacími namaľovanými kontaktnými šošovkami so širokým výberom sukní za ním vôbec nezaostával. Po úspešných turné po Európe prišli Island, Japonsko, Austrália, Amerika a dokonca aj Macedónsko. Bol to náročný program. V marci 1996 sa singel "Firestarter" udomácnil v The UK charts na prvej priečke. Bol to ich prvý singel, ktorý sa umiestnil ako "Number 1 single", a zotrval takto celé tri týždne. Viac a viac sa objavujú gitarové sample s extrémnymi a hlučnými punkovými vokálmi.

Rok 1996 znamenal návrat na turné. Pripojil sa k nim aj gitarový "terorista" Giz Butt. Singel "Breathe" sa v novembri stal ich druhým singlom ktorý sa umiestnil na prvej priečke. Breathe predstihol v predajnosti aj Firestarter a so 750.000 predanými kópiami v UK sa stal prvým platinovým singlom. V prvej dvadsiatke sa umiestnil vo viac ako 20-tich krajinách, a na prvej pozícii dokonca v ôsmych. Na celom svete sa ho predalo vyše 1.5 milióna kópií.

Začiatok roku 1997 bol poznačený dokončovaním tretieho albumu. "The Fat Of The Land" vyšiel 30.júna 1997. Podobne ako v predošlom albume uspeli "Breathe" a "Firestarter", v tomto to bola nahrávka "Narayan", ktorá vznikla v spolupráci s Crispian Mills z Kula Shaker a Diesel Power.

V máji roku 2000 z kapely odchádza Leeroy. Ako on sám tvrdí, dôvodom vydania sa na cestu sólovej kariéry bolo to, že už ďalej nemohol ignorovať rozsiahly hudobný materiál, na ktorom pracoval už niekoľko rokov. V polovici roku 2002 vychádza nový singel Baby's got a temper, ktorý je predzvesťou nového albumu "Always Outnumbered, Never Outgunned".
designed by uzinar | uzinar@centrum.sk